Pomalu ale jistě se blíží období, kdy budeme nuceni přezouvat letní pneumatiky na ty zimní. Ty jsou v tomto období nezbytné, a to hlavně pro lepší jízdní vlastnosti, lepší záběr, přilnavost, ale třeba i pro kratší brzdnou dráhu. Samozřejmě ne každý dokáže vybrat zimní pneu správně. Pojďme se tedy podívat na ty nejčastější chyby a omyly, které vlastně děláme. Poté už se jim stačí vyvarovat, a výběr té správné bude snadný.
Správná velikost je základ
To hlavní, co bychom měli při výběru dodržet, je správná velikost. Její značení je dnes standardizováno, a tak se setkáváme například s takovým označením: 175/65 R14 T82. To nám říká, že kupujeme pneumatiku o šířce 175mm, že poměr výšky k její šířce je 65 procent, a že se jedná pneumatiku radiální s vnitřním průměrem 14 palců. Poslední hodnota ukazuje index rychlosti a index nosnosti.
Konkrétní specifikace pneumatik, které na naše auto potřebujeme, najdeme ve velkém technickém průkazu každého vozidla. V některých případech je dovoleno i několik různých typů a variant.
Pneumatiky by neměly být příliš staré
Dalším velmi důležitým kritériem při samotném výběru je rozhodně stáří pneumatiky. Je třeba dbát na to, aby nebyly příliš staré. Kdy byla pneumatika vyrobena je uvedeno na jejím boku, a to v rámci symbolu s označením DOT. V něm je zahrnutý výrobce, výrobní linka a poté to nejdůležitější, a to právě datum výroby. Tím je poslední čtyřmístná cifra, kdy první dvě číslice značí týden, a zbývající dvě rok. Podle mezinárodní praxe výrobců pneumatik by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let. Ty označované jako nové poté nepřesahují 5-8 let od data výroby.
V tomto ohledu je rozhodně třeba dodat i to, že mnohé pneumatiky na našem trhu nepřesahují stáří dvou let. A to hlavně díky tomu, že většina výrobců své zimní pneumatiky vyrábí již na jaře a během léta, a naopak. Díky tomu tak jsou konkrétní modely na pultech obchodů a eshopů ani ne 6 měsíců po jejich vyrobení.
Zapomeňte na pneumatiky přechodné
Co je samozřejmě nezbytné ještě zmínit, to je i fakt, že na zimní sezony bychom měli zcela logicky kupovat výhradně zimní pneumatiky. Doba pro jejich nasazení je ve chvíli, kdy ranní teploty klesnou pod 7 stupňů Celsia. Taková pneumatika náš potom dokáže výrazněji ochránit proti mnoha rizikům, a to díky speciálnímu složení směsi, ale také díky speciálnímu dezénu, který je vytvořen s ohledem právě na vrstvu sněhu nebo ledu na vozovce.
Ne vždy rozhoduje pouze pneumatika samotná
Co v souvislosti s výběrem a případnými chybami souvisejícími s pneumatikou ještě musíme zmínit, to je i fakt, že mnoho řidičů podceňuje jejich nahuštění. A to v tom směru, že jezdí s pneumatikami podhuštěnými. To má hned tři hlavní negativa.
V první řadě se pneumatiky mnohem výrazněji sjíždějí, dále může docházet i ke zvyšování spotřeby, a třetí aspekt je tím nejdůležitějším. A to proto, že málo nahuštěná pneumatika nenabídne takové vlastnosti, jaké by měla konkrétně mít. A to jak z hlediska přilnavosti, tak třeba i délky brzdné dráhy. A jelikož skutečně většina řidičů své pneumatiky nemá správně nahuštěné, je tento stav opravdu alarmující.
Zdroj informací: Pneumatiky.cz
Napsat komentář