Co dnes řadu podnikatelů stále ještě rozděluje, to je otázka, zda se mají stát plátci DPH, nebo mají zůstat neplátci. Pokud i vy právě zvažujete stejnou otázku, rozhodně se vám bude hodit několik rad a informací, které tuto problematiku mapují.
Kdy je to povinné?
Ve chvíli, kdy dosáhneme obratu 1 000 000 Kč, a to ve dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsících. V takovém případě musíme přihlášku k dani z přidané hodnoty neprodleně vydat. Stejně tak se ale musíme stát plátcem v případě, kdy poskytneme, nebo naopak využijeme jako podnikatelé službu jakékoliv jiné země EU, než je tuzemsko. Zde je ale naše právní úprava o něco shovívavější, jelikož umožní stát se takzvanou identifikovanou osobou.
Je plátcovství výhodné?
To je otázkou, jelikož je třeba onu výhodnost přesně definovat. Samozřejmě v rámci vaší cenové politiky to nemusí být úplně dobrá volba, jelikož vaše cena bude zcela určitě navýšena. Na druhou stranu se však sníží veškeré vaše náklady na vstupu, pokud budete kupovat od plátců. Daň z přidané hodnoty si ale budete moci odečítat i z dalšího zboží a služeb, které do firmy koupíte. Ať už půjde o pronájem kanceláře, výpočetní techniku, spotřební materiál, nebo také automobil a s ním související pohonné hmoty.
Můžete být vyhledávanější alternativou
Určitě není pravdou, že by si plátci více vyhledávali plátce a naopak. Vždy hraje roli cena. Vše totiž ovlivní finální cena služby a produktu. Pokud cena od neplátce bude 100 Kč. A vaše bude včetně DPH 110 Kč, vyplatí se plátcům nakoupit právě u vás. Tím vám může plátcovství pomoci. Pokud však bude vaše cena včetně této daně 121 Kč, je to plátci zcela jedno. Naopak problémem může být tato cena pro koncové zákazníky nebo neplátce, jelikož ti nakoupí jinde. I proto je vhodné při cenotvorbě přemýšlet a vzít v potaz nejenom ono „zdražení“ o 21%, ale mi úsporu na vstupech.
Marek says
Super článek. Konečně chápu ten smysl. 🙂