Dlouho jsem snil o tom, že jednou budu řídit plachetnici nebo motorový člun, případně luxusní motorovou jachtu. A budu se plavit po moři jako mořský vlk… Letos jsem se rozhodl proměnit sny ve skutečnost a začal jsem pátrat, jak nejlépe si průkaz pořídit. Možná že si také pořídíte řidičák na loď, až zjistíte, jak je to levné a snadné.
Správný název je „vůdce malého plavidla“ a má stejně jako řidičák spousty kategorií, plachetnice, motorový člun, člun na moře. Každopádně pak můžete řídit loď do velikosti 20 m.
Existuje mnoho firem, které nabízí kurzy v cenách od 5.000 Kč až do 15.000 Kč. Já jsem však zvolil jiny postup. Zašel jsem na Státní plavební správu, vyplnil jsem formulář, dal 2 fotky, zaplatil 400 Kč kolek a přihlásil se za měsíc na zkoušky. Zakoupil jsem tedy testy a začal se poctivě učit….
No popravdě jsem se na to začal koukat týden před testem, ale fakt je že jsem pak musel zabrat. Naučit se všechny 3 kategorie je docela těžké. Týden před kurzem jsem si řekl, že testy bych mohl udělat, ale co praktická zkouška. Co když ji neudělám, když ani nevím, jak vypadá kajuta, natož řídit loď. Zavolal jsem do firmy, kde poskytuji kurzy a domluvil se, že mě naučí řídit. Zkoušky mám v 10 hod tak prý když přijdu v 8 hod k Vltavě, tak mi za 30 minut naučí vše, co potřebuji. To mě uklidnilo.
Přišel den „D“ a s mírným zpožděním jsem stal u Vltavy. Ujal se mě příjemný pán a po zaplaceni asi 400 Kč mě posadil za volant a vysvětlil, jak se přidává pákou a řadí zpátečka. Měl pravdu. Za půl hodiny jsem ovládal loď docela dobře, akorát při parkování jsem točil volantem pořád na druhou stranu…
Sebevědomě jsem vyrazil na zkoušky. Na zkoušky se dostavilo asi 15 lidi, posadili nás k počítači a byl spuštěn test. Poctivě jsem se soustředil a s přehledem testy úspěšně udělal, většinou na 30 otázek mohly být 4-5 chyb, já mel 2. Tuším, že z přítomných lidí neudělali testy jen 2 kluci.
Po úspěšném složení testu jsem se měl přesunout k řece, kde již cekal komisař a kde mel proběhnout praktický test ovládaní lodě.
No řekl jsem si, že nepospíchám a pustil jsem všechny nedočkavce před sebe, abych okouknul, jak to bude probíhat. Probíhalo to naprosto v pohodě, komisař vždy nechal zkoušeného popojíždět a poté parkovat u břehu. Tak jsem do toho skočil rovnýma nohama a nastoupil spolu s komisařem na loď. Posadil jsem se za volant, druhou ruku jsem dal na rychlostní páku a přemýšlel jsem, na kterou stranu pákou hnout, aby to jelo dopředu a ne dozadu … Po chvíli přemýšlení jsem zatlačil na páku směrem dopředu a loď se rozjela také vpřed. Komisař mi dával úkoly, abych projel mezi bójema a zastavil u břehu. Ale pak mě překvapil. Když jsme jeli kolem boje, řekl: „Muž přes palubu! Zastavte u něho, ať ho můžeme vytáhnout.“ Na můj nechápavý pohled řekl, ta bóje je muž přes palubu… Okamžitě jsem otočil loď a bóji jsem přejel, takže muže přes palubu nebylo už dále třeba zachraňovat. No na druhý pokus jsem úspěšně zastavil u bóje. Komisař byl spokojen a já si za hodinu vyzvedával průkaz.
Pokud sníte o tom že budete kapitán plachetnice nebo motorového člunu, doufám, že jsem Vám svým příběhem trochu pomohl.
Milan
Jirka says
Ahoj.
Přečetl jsem si tvůj článek a vypadá to nějak snadno.
Platí tento řidičák i v zahraničí? (Chorvatsko),
.
Díky za odpověď
Lukáš Z. says
Ahoj. Hezky napsaný 🙂
To Jirka: V podstatě to je přesně takhle snadný 🙂
… k Tvojí otázce: Jsou dva typy „VMP“ (vůdce malého plavidla) – jeden pro ČR a druhý mezinárodní.
Tady to je docela hezky rozepsaný, tak na to mrkni …
http://www.marine.cz/novinky-doklady-potrebne-k-plavbe-detail-29919